חנות ספרים תרומה / הרשמה france

תורה ותפילה

מאמר לפרשת תרומה
הרב שאול דוד בוצ'קו, 15/02/2021 09:49:06

פרשתנו עוסקת בהוראות לבניית המשכן וכליו, שתכליתן "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות כה, ח). מפסוק זה למדו רבותינו מצווה לדורות – לבנות בית מקדש. וכך פסק הרמב"ם:

מצות עשה לעשות בית לה' מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלש פעמים בשנה, שנאמר ועשו לי מקדש... (הלכות בית הבחירה א, א).

התורה מעידה שבזכות מצוות "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ" יתקיים "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם", כי זו הדרך שהתווה לנו ה' יתברך כדי שנזכה להשראת שכינתו בתוכנו. המצווה לבנות את בית המקדש קשורה קשר בל יינתק לנשמתו של כל יהודי, שכן בית המקדש איננו מבנה סתמי המשמש להקרבת קורבנות אלא בית שמשרה את נוכחות ה' בכל המציאות.

נעמוד על נקודה מעניינת. לפי הרמב"ם מצוות בניין המקדש כוללת בתוכה את בניית כל הכלים השייכים לבית המקדש, ובהם הארון, השולחן, המנורה והמזבחות, ואילו לפי הרמב"ן עשיית הארון היא מצווה בפני עצמה:

ולכן אצלי עשיית הארון והכפורת לשׂום שָׁם העדות תמנה מצוה בפני עצמה (השגות הרמב"ן על ספר המצוות לרמב"ם, מצוות עשה לג).

מהו שורש השגתו של הרמב"ן?

על כל הכלים נצטווה משה רבנו בלשון "וְעָשִׂיתָ",[1] ואילו בציווי על הארון, משכן התורה, נאמר "וְעָשׂוּ אֲרוֹן" – בדומה ללשון "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ". ההקבלה בין הארון למקדש מעידה כי התורה היא לב ליבו של בית המקדש, והיא שקולה כנגד כל עבודת המקדש. הארון הניצב בקודש הקודשים הוא המעניק משמעות לעבודת הקורבנות ומבדיל אותה מעבודת אלילים.

את עבודת ה' שנעשתה במקדש אנו מקיימים היום בעבודת התפילה. התפילה והתורה שזורות זו בזו, ובלי התורה וההליכה בדרכה אין משמעות לתפילה. על כן אומר הרמב"ן כי הארון איננו כלי הבלוע בתוך שאר כלי המקדש אלא מצווה בפני עצמה.

רעיון זה מעוגן בדברי שלמה המלך: "מֵסִיר אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ תּוֹרָה גַּם תְּפִלָּתוֹ תּוֹעֵבָה" (משלי כח, ט).



[1] "וְעָשִׂיתָ כַפֹּרֶת..." (פסוק יז); "וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן..." (כג); "וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר" (לא), וכן הלאה.



* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר