חנות ספרים תרומה / הרשמה france

הכוס החמישית

מאמר לפרשת וארא
הרב שאול דוד בוצ'קו, 11/01/2021 10:44:31

בליל הסדר אנו שותים ארבע כוסות של יין לזכר יציאתנו מעבדות לחירות. חכמינו זיכרונם לברכה קישרו את דין ארבע הכוסות לארבע לשונות הגאולה המופיעות בתחילת פרשתנו:

לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם (שמות ו, ו-ז).

ארבע הלשונות מבטאות ארבעה שלבים בגאולת ישראל: ההוצאה מתחת סבלות מצרים מציינת את תום השעבוד הפיזי וההתאכזרות של שוטרי פרעה לבני ישראל, ההצלה שמה קץ למעמדם של ישראל כעבדים לפרעה, הגאולה היא עצם היציאה ממצרים והלקיחה שלקח ה' את ישראל לו לעם הרי היא מתן תורה.

ואולם אחרי צמד פסוקים זה מופיע פסוק נוסף, ובו לשון נוספת של גאולה:

וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה' (פסוק ח).

לאור זאת היה ראוי לכאורה לשתות גם כוס חמישית – כנגד הבאתו של עם ישראל לארץ ישראל!

ואכן בדברי הרמב"ם על דיני ליל הסדר מופיעה גם הכוס החמישית:

ואחר כך [אחרי ברכת המזון] מוזג כוס רביעי וגומר עליו את ההלל. [...] ויש לו למזוג כוס חמישי ולומר עליו הלל הגדול והוא מהודו לה' כי טוב עד על נהרות בבל, וכוס זה אינו חובה כמו ארבעה כוסות (הלכות חמץ ומצה ח, י).

גם בדברי השולחן ערוך הובאה האפשרות לשתות כוס חמישית:

אחר ארבע כוסות אינו רשאי לשתות יין אלא מים. [...] ומי שהוא איסטניס או תאב הרבה לשתות יכול לשתות כוס חמישי ויאמר עליו הלל הגדול (אורח חיים תפא, א).

ואולם הן על פי הרמב"ם הן על פי השולחן ערוך שתיית כוס זו איננה חובה כשתיית ארבע הכוסות הראשונות, ויש להבין מדוע.

נראה כי בחג הפסח אנו חוגגים את השינוי ההיסטורי הגדול שהתרחש בימי צאתנו ממצרים ונשאר לעולמים: יציאת מצרים הפכה אותנו מעבדים לבני חורין, ולעולם לא נשוב עוד לעבדות מצרים – ומעמד הר סיני הפך אותנו לעמו של ה' והעניק לנו את התורה שלא תתבטל לעולמי עד.

לעומת זאת ארץ ישראל הייתה שייכת לנו עוד מימי האבות, אולם הישיבה בה לא הייתה רצופה ונקטעה לתקופות ארוכות במהלך ההיסטוריה. אך טבעי הוא שבעודו שרוי בחשכת הגלות היה קשה לעם ישראל לשתות כוס נוספת של יין, לזכר "וְהֵבֵאתִי".

ואולי בתקופתנו, תקופת הגאולה והחזרה לארצנו, יש מקום לחדש את מנהג הכוס החמישית.




* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר